Hoppa till sidans innehåll

Flygutbildningens omfattning


Allmänt

Det mesta av din flygbildning kommer du att genomföra på vårat flygfält i Stöde där vi normalt flyger från maj till början av oktober. Dock kommer du att få göra din inledande flygutbildning i en s.k. motorseglare, ett självstartande segelflygplan. Det är ett effektivt sätt att ta sig igenom de grundläggande flyglektionerna. Dessa kan genomföras tidigare på året eftersom vi normalt genomför denna fas på Midlanda flygplats. Vi fortsätter sedan i Stöde med vanliga segelflygplan som bogseras upp med ett bogserflygplan.

Efter minst 21 flyglektioner (i regel några fler) är det äntligen dags för din första ensamflygning. Det är en milstolpe som man aldrig glömmer. Sedan fortsätter utbildningen där du bl a får flyga ett ensitsigt segelflygplan tills du har gjort totalt 57 övningar fördelade på minst 50 flyglektioner.

Etapper

Översiktligt kan man dela in utbildningen i tre etapper:

Etapp 1 omfattar 21 övningar med flyglärare och 3 övningar som du flyger själv. I denna etapp får du under de 14 första övningarna din grundläggande flygutbildning i en motorseglare. Resten av etappen som avslutas med dina första ensamflygningar genomförs i ett vanligt segelflygplan Efter etapp 1 har du erövrat ett sk C-diplom, en internationell utmärkelse som visar att du kommit så här långt i din flygutbildning och flugit ensam.

Etapp 2 omfattar 9 övningar med flyglärare och 7 övningar som du flyger själv. Här fokuserar vi bl a på att lära dig att hålla dig uppe med hjälp av termiken (uppvindar).

Etapp 3 omfattar 7 övningar med flyglärare och 9 övningar som du flyger själv. Här får du bland annat flyga ett ensitsigt segelflygplan. Hela utbildningen avslutas med en uppflygning, ungefär som när man tar körkort för bil.

Alla övningar skall genomföras på minst 50 flygningar. Då utbildningen är klar ska du ha minst 15 timmars flygtid, varav minst 5 timmar som du flugit ensam. Den praktiska flygutbildningen skall fördelas på minst 21 flygdagar. Obs att de flesta behöver några fler flygningar för att få alla övningar att sitta som de ska.

Motorseglare som alternativ

För den som vill finns det möjlighet att genomföra hela flygutbildningen på s.k. motorseglare. Utbildningen leder då fram till ett certifikat som är begränsat till motorseglare. Men det går sedan att med en kort kompletteringsutbildning på ca 4 flygtimmar lära sig att flyga vanliga segelflygplan.

Flygutbildningen i motorseglare är något längre då det är mer att hålla reda på och att man naturligtvis startar själv med motor. Här ska alla övningar genomföras på minst 90 flygningar. Obs att återkommande landningsträning kan innebära många övningar under ett och samma flygpass. Då utbildningen är klar ska du ha minst 25 timmars flygtid, varav minst 10 timmar som du flugit ensam.

Begrepp

Några begrepp som du kommer att höra dina klubbkompisar (och din flyglärare) använda från dag ett:
DK = Dubbelkommande (Du flyger med en flyglärare)
EK = Enkelkommando (Du flyger ensam)
Ugglan = SZD-50-3 Puchacz, vårt tvåsitsiga segelflygplan som du kommer att flyga under utbildningen
Sexan = Ka6Cr, Ensitsigt segelflygplan som du kommer att flyga i slutet av utbildningen
TMG = Touring Motor Glider (Motorseglare, t ex privatägd Super Ximango, baserad på Midlanda)

Ponyn = Piper Pawnee, vårt bogserflygplan

Uppdaterad: 29 NOV 2015 20:58 Skribent: Anders Dillner

Postadress:
Sundsvalls SFK - Flygsport
Anders Dillner, Kuskvägen 38
85751 Sundsvall

Kontakt:
Tel: 0703704720
E-post: This is a mailto link

Se all info