Hoppa till sidans innehåll

Propellertest på Bergsåker

25 OKT 2008 20:42
Så var det dags för höstens första propellertest i Bergsåker
  • Skapad: 25 OKT 2008 20:42

Ingen vila bara för att säsongen i Stöde är slut. Medan ett gäng var i Stöde och jobbade med UEK drog Staffan, Lage, Fredrik, Johan och Anders fram Pawneen ur "potatishangaren" i Bergsåker. Här skulle mätas dragkraft och buller!

Tyvärr kunde inte gänget från Eskilstuna delta denna helg, så testet fick begränsas till vår gamla tvåbladiga McCauley samt den trebladiga från Jason. Dragkraft och ljudnivåer vid olika varvtal mättes på vår gamla tvåbladiga. Såväl "statiskt" på marken som vid start och under flygning. Många decibel blev det...

Därefter monterades den trebladiga från Jason (som levererades med motorn, men som vi valt att lägga åt sidan ett tag). Dags för test nr ett. Propellern väsnades alldeles väldigt och lät dessutom som en helikopter. Vid närmare undersökning konstaterades att boven i dramat var Staffan, som verkade ha kommit på en lysande idé: Vi rationaliserar testet och ställer in olika vinklar på varje blad. Staffan fick INTE ställa in några fler vinklar!!

Skämt åsido, det fanns en bra förklaring till detta. Ny justering och test av tre olika bladvinklar genom hela vår hemkomponerade test envelope.
Vi kunde sammantaget konstatera att ljudnivån minskade med minskad bladvinkel, samtidigt som dragkraften ökade. Här samverkar naturligtvis även ett antal andra faktorer, inte minst hur motorn jobbar under olika förutsättningar mm.

Rent subjektivt kunde vi också verifiera mätningarna genom att konstatera, visst låter den trebladiga mindre. Dessutom inte lika genomträngande ljud som på den gamla tvåbladiga. Nu ska vi inte nöja oss med detta. Det kanske går att skala bort någon decibel till för att komma ner på en komfortabel nivå. Men mer än så här hann vi inte denna dag. Fortsättning följer!

 

 

Välkänd Audi fungerade som troget drivankare vid dragkraftproven.

 

 

Fredrik och Lage lyfter den trebladiga propellern på plats.

 

 

Lage justerar bladvinklar inför sista delprovet.

 

 

Mungiporna åkte uppåt i takt med att ljudet minskade och dragkraften ökade.

 

Skribent: Anders Dillner



Facebook

Postadress:
Sundsvalls SFK - Flygsport
Anders Dillner, Kuskvägen 38
85751 Sundsvall

Kontakt:
Tel: 0703704720
E-post: This is a mailto link

Se all info